Motljus.

Nu under juluppehållet från skolan har jag varit i Mora och försökt lägga några mil bakom mig på skidorna.
Hitills har jag lyckats komma ut i spåret 7 ggr och har totalt åkt ca 5.5 mil.
Men min kropp verkar inte ha accepterat detta än för jag får fortfarande träningsvärk på olika spännande ställen varje gång jag varit ute!
Än har jag inte vågat mig ut i vasaloppsspåret utan har åkt runt golfbanan på sollerön istället, det är närmre dit hemifrån mig och så finns det inga läskiga backar som svänger och gör att jag åker ut i skogen och in i tallar.
(VARFÖR måste det alltid svänga längst ner i backen??)

De här bilderna är från i måndags (4/1).Jag tror nästan jag börjar gilla skidåkningen lite, iaf en sånhär vacker dag när solen skiner och det är -5°C. Då är det fasiken riktigt fint :)


De människor som har en övertygelse att alla från Mora föds på ett par skidor och åker ofta och gärna hela livet, måste jag nog upplysa om att så inte är fallet, det kan nog både jag och Sofia intyga...
Det blir nog minst en vurpa per skidtur men snart är det dags för mig att börja träna på att åka i backe och byta spår utan att ramla, ska bli spännande!
Än så länge har jag en benägenhet att ramla just efter att jag kört förbi någon i spåret (det händer visserligen inte så ofta, men typ barnfamiljer måste man ibland köra om, och vissa folk som typ är 100år, eller mer). Det är ju iof kul att jag kan ge någon annan lite gläde genom att de får skratta åt mig. Men det kan nog vara bra att träna bort det innan vasan iaf.

Eftersom det var så sjukt fint skidåkarväder på måndagen så ville jag ut igen i tisdags. Termometern hemma visade -16°C. Jag tyckte det kändes lite i kyligaste laget, men tänkte att jag vill åka ändå. Måste ju passa på nu när man är ledig. Så jag satte mig i bilen och åkte ut till sollerön ändå. Jag bestämmer mig när jag sätter mig i bilen att jag INTE ska kolla på tempen på vägen . Tyvärr kunde jag inte låta bli och ja...de va lite kallare där ute :/ 



Men men tänkte jag. Det är bara att köra. Ett varv överlever man säkert iaf. (ett varv är 3.6km)
Så jag kämpade mig runt, fick stanna några gånger och värma händerna dock eftersom jag helt tappat känseln i dom och dom var helt vita. Men när jag väl kommit runt ett varv så hade jag faktiskt fått upp värmen och jag åkte ett varv till.
Men det enda jag frös om var egentligen händerna faktiskt.
Och igår inhandlade jag nya handskar så nu kommer jag aldrig mer frysa !!
Fördelen med att åka när det är kallt är ju att det går lite fortare, eftersom man vill få upp värmen fort! :)
En annan fördel är att man blir sjukt snygg. Röda fina kinder och vita charmiga ögonfransar

Idag tänker jag inte åka eftersom det är -23 och nånstans får man fan dra gränsen. Jag tänkte försöka få med mig nån på pulkaåkning istället!
Sen jobbar jag hela lördagen så då blir det heller ingen skidåkning, men på söndag tänkte jag ge mig ut i vasaloppsspåret och köra lite, då skulle vädret förhoppningsvis bli lite mildare!

Jag har förresten laddat ner en app till min gosiga iPhone som talar om för mig hur långt och snabbt jag åkt. Så det blir ju spännande att se om det blir några tidsförbättringar! :) än så länge tänker jag inte ens nämna hur fort(långsamt) det går.

Nu ska jag åka på pulkajakt!
Hejsvejs / Tessan.

Kommentarer
Postat av: Ragg

Underbart med lite inlägg igen. Kul att se hur ni proffs tränar inför den stora dagen!



Ser gärna ett inlägg om valla och hur ni har tänkt att lägga upp den taktiken inför loppet.



// M

2010-01-14 @ 21:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0